Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Dan gaan we naar agendapunt 12, dat gaat over de jaarrekening van 2023 en de begroting voor 2025 van het werkvoorzieningschap. Vervolgens krijgen we weer een inleiding. De gemeente helpt mensen met een arbeidsbeperking om passend werk te vinden en werkt hierin nauw samen met andere gemeenten. De NLW voert een groot deel van de taken uit. Elk jaar stelt dit samenwerkingsverband een ontwerpjaarrekening en een ontwerpbegroting vast. De gemeenteraad kan zijn mening hierover geven, en dit gebeurt in de vorm van een zienswijze. Het college stelt voor om geen zienswijze in te dienen en een bedrag van € 209.000 op te nemen in de gemeentelijke begroting van 2025 voor de gemeentelijke bijdrage in de bestuurs- en exploitatiekosten. Het debat wordt gestart door mevrouw Franssen van de SP. Hartelijk dank.
Dank u wel, voorzitter. Het is heel vreemd om eerst te lezen dat de strategische koers wordt ingetrokken en dat er vervolgens toch een begroting goedgekeurd moet worden. Ik kan alleen maar zeggen dat wij als SP ons op dit moment zorgen maken over de huidige stand van zaken bij de NLW. En vooral over de onrust die voor deze kwetsbare doelgroep heel onwenselijk is.
Dank u wel, voorzitter. Ja, eigenlijk hebben we geen vragen, want de berekeningen met betrekking tot de bestuurders en exploitatiekosten kloppen zoals ze hier zijn gemaakt. Als je kijkt naar de formule die daarin gehanteerd is, willen we ook geen zienswijze indienen. Dus, het is prima zo.
Ik heb een vraag over het raadsvoorstel, specifiek bij punt 1.3, waar in formele zin wordt gesproken. Is er daadwerkelijk sprake van een begrotingsonrechtmatigheid? Wat er verder staat, begrijp ik niet goed. Er wordt vermeld dat dit alles te maken heeft met inkomensoverdrachten en de systematiek ervan. Er wordt gesproken over bijstelling via de meicirculaire en over indexatie. Er was altijd sprake van begrotingsoverleg en -evenwicht. In welke mate is er nu sprake van begrotingsonrechtmatigheid? Dat is mij onduidelijk, meneer.
Ik doe mijn best. In de eerdere begroting voor 2024 is rekening gehouden met een bepaalde omvang van WSW-subsidie die wij als gemeente zouden ontvangen. Dat is altijd gebaseerd op de septembercirculaire die wij als gemeente ontvangen. Maar we weten ook dat er ieder jaar in mei, in het jaar daaropvolgend, een bijstelling plaatsvindt. In mei volgt er een bijstelling en eigenlijk een indicatie met de loon- en prijsindexbijstelling van die subsidie. Om gewoon een voorbeeld te geven: voor Venray verstrekken we ongeveer 9 tot 10 miljoen euro aan subsidie, hè? Oftewel, wij krijgen dat van het rijk en sluizen dat door. Als daar al 3,5% verschil in zit, betekent dat alleen al voor Venray een behoorlijk bedrag. Dus in totaal gaat het, geloof ik, om 20 miljoen euro wat we aan subsidie doorsluizen, dus eigenlijk als drie gemeenten. Nou, dat is een aanzienlijk bedrag en er zit in de afspraak, zeg maar, dat je maar een bepaalde marge mag afwijken. Door de systematiek die het rijk toepast, komen we eigenlijk altijd boven die marge uit. Maar we geven dat aan de ene kant uit en krijgen het aan de andere kant ook gewoon binnen. Daarom spreken we eigenlijk wel van begrotingsevenwicht.
Ja, voorzitter, dank u wel. Wij waren eigenlijk van plan hier niet veel woorden meer aan vuil te maken. We hebben onze kritiek over de hele gang van zaken en het niet leveren net al bij het vorige agendapunt geuit, maar ik werd wel getriggerd door de opmerking van mevrouw Franssen dat de situatie bij de NLW onmenselijk is. En dan zou ik graag willen weten: wat is er onmenselijk aan de situatie? En vervolgens aan de wethouder of hij zich daarin herkent.
Ja, ik zei "onwenselijk", niet "onmenselijk". Ik ken een aantal mensen die werken bij de NLW, en de onrust die deze hele situatie met zich meebrengt, is voor hen een bron van onzekerheid. Ze kunnen dat niet goed plaatsen, en dat veroorzaakt zoveel onrust dat het bij sommigen zelfs echt lichamelijke en psychische klachten teweegbrengt.
Er is onrust binnen de NLGW, maar geen enkel bedrijf is vrij van onrust, wat op zich heel normaal is. Wanneer wij gesprekken voeren met de betrokkenen binnen de NLGW, zoals het managementteam (MT) of de ondernemingsraad, wordt dit inderdaad wel aangegeven. Het is echter primair een kwestie van bedrijfsvoering om onrust aan te pakken en op te lossen, vooral als deze vanuit de leidinggevenden komt. Het is niet zozeer de verantwoordelijkheid van een bestuurslid. Waar wij duidelijkheid kunnen verschaffen over de zaken die we uitvoeren, doen we dat ook. Echter, we hebben zeker ook de inzet nodig van al die mensen op de werkvloer die coachen en begeleiden, om onze boodschap zodanig te vertalen dat de medewerkers deze ook daadwerkelijk begrijpen.
Mevrouw Franssen, nu gaan we even verder, maar ik zal u eerst de gelegenheid geven om te reageren. Daarna ga ik terug naar mevrouw Tielen. Mevrouw Franssen?
Het was ook niet zozeer een kritiek op de gemeente of op de bedrijfsvoering, maar wel op de mensen die de krant lezen of geruchten horen. Er leeft toch iets, en aan wie dat ligt, maakt niet uit. Voor die mensen is het gewoon niet altijd prettig.
Geachte voorzitter, dank u wel. Ik zal erover ophouden. De enige reden waarom ik getriggerd was, is omdat ik denk dat de onduidelijkheid over hoe verder te gaan met de NLW niet het enige probleem is. Ik denk dat er meer conflicten zijn die voor veel onrust zorgen bij de medewerkers, teamleiders en het overige reguliere personeel.
We gaan vast nog terug naar het lokale onderwerp in Venray. Geen vragen. Gaan we niet naar D66? Ook niet naar de Samenwerking Venray, en volgens mij ook niet naar de VVD. Dit agendapunt kan dus ook naar de bespreekstukken op de D-agenda. Klopt dat? Ja. Wat zei ik nu? Excuses, het bespreekstuk moet naar de hamerstukken. Dank u.