03-06-2024 Commissie Leven 03-06-2024
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Vaststelling van de agenda
Henk Bisschops - Voorzitter
Lisanne Wisgerhof - VENRAY Lokaal
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Henk Bisschops - Voorzitter
Agendapunt 4 Besluitenlijsten van de openbare vergaderingen van de commissie Leven, gehouden op 18 januari 2024 en 7 maart 2024
Henk Bisschops - Voorzitter
Henk Bisschops - Voorzitter
Agendapunt 5 Ingekomen stukken
Henk Bisschops - Voorzitter
Toon Kerkhoff - GroenLinks
Henk Bisschops - Voorzitter
Toon Kerkhoff - GroenLinks
Agendapunt 6 Algemeen vragenuur
Henk Bisschops - Voorzitter
Theo Mulders - Samenwerking Venray
Henk Bisschops - Voorzitter
Daan Janssen - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Theo Mulders - Samenwerking Venray
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Henk Bisschops - Voorzitter
Daan Janssen - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Daan Janssen - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Lisanne Wisgerhof - VENRAY Lokaal
Henk Bisschops - Voorzitter
Daan Janssen - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Lisanne Wisgerhof - VENRAY Lokaal
Agendapunt 7 RIB voorstel tijdelijke huisvesting - wegingsmatrix, participatieplan en financiën
Gemeente zet stappen naar verbetering in asielzoekersdossier
Na een roerige periode en kritiek vanuit de samenleving, maakt de gemeente een pas op de plaats in het proces rondom de huisvesting van asielzoekers. Het college belooft verbeteringen en zet in op hernieuwde dialoog met betrokken inwoners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een recente raadsvergadering stond het raadsvoorstel over de tijdelijke huisvesting van asielzoekers en de realisatie van tijdelijke woningen centraal. Het voorstel, dat een wegingsmatrix voor locatiebeoordeling en een participatieplan omvat, werd kritisch besproken. "We zijn ons bewust van de zorgen die leven en de noodzaak om het proces te verbeteren," aldus wethouder Leenders.
Het CDA, vertegenwoordigd door mevrouw Thielen, uitte haar zorgen over de gang van zaken: "Er was beterschap beloofd, maar we zien dat niet terug. Dit baart ons grote zorgen." Ze benadrukte de noodzaak van een politiek debat en vroeg zich af waarom de raad vertrouwen zou moeten hebben in een zorgvuldig vervolgproces.
De wethouder erkende de problemen en gaf aan dat er intern kritisch is gekeken naar het proces. "Er zijn dingen niet goed gegaan, en daarvoor zullen we onze verantwoordelijkheid nemen," zei hij. Hij benadrukte het belang van een constructieve dialoog en het herstellen van vertrouwen.
Ook andere partijen, zoals Venray Lokaal en GroenLinks, benadrukten het belang van een helder proces en de noodzaak om fouten te erkennen en daarvan te leren. De VVD sprak vertrouwen uit in het college en de ambtenaren, maar waarschuwde ook voor het risico van eindeloze herhaling van zetten.
Het college heeft toegezegd om met een antwoord te komen op de brief van de briefschrijvers en indien nodig excuses aan te bieden. De gesprekken met betrokken groepen zullen worden hervat na beantwoording van de brief, met de intentie om het proces te verbeteren en de vastgestelde tijdlijn te handhaven.
De raad zal op een later moment besluiten over het participatieplan en de wegingsmatrix. De wethouder verzocht de raad om ruimte te geven voor deze nieuwe gesprekken en benadrukte dat het college dienend zal zijn in het informeren van de raad over de voortgang.
Het debat toonde aan dat er nog veel werk aan de winkel is, maar ook dat er bereidheid is om samen te werken aan een oplossing voor dit complexe vraagstuk.
Samenvatting
Het raadsvoorstel behandelt de tijdelijke huisvesting van asielzoekers en de realisatie van tijdelijke woningen. Het voorstel omvat vier punten: het vaststellen van een wegingsmatrix voor locatiebeoordeling, het vaststellen van een participatieplan voor inwonersconsultatie, het vormen van een bestemmingsreserve voor tijdelijke huisvesting, en het storten van €2.787.219 uit een bestaande reserve in de nieuwe bestemmingsreserve.
De wegingsmatrix is ontwikkeld met input van dorps- en wijkraden en andere groepen inwoners, waarbij sociale impact zwaar weegt en onderscheid wordt gemaakt tussen AZC-locaties en locaties voor tijdelijke huisvesting. Het participatieplan beschrijft hoe inwoners geraadpleegd worden over potentiële locaties.
Er zijn echter zorgen over de objectiviteit van de wegingsmatrix en de slagingskans van de participatie, gezien het groeiende wantrouwen in de overheid en de polarisatie rondom grote thema's. Daarnaast zijn de gereserveerde middelen mogelijk niet toereikend om de opdracht te realiseren, en zal er gezocht worden naar aanvullende financiering.
Na vaststelling van de wegingsmatrix en het participatieplan zal er gecommuniceerd worden via gemeentelijke kanalen en nieuwsbrieven. De kosten voor het proces worden verantwoord op het budget voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Eventuele restanten van de bestemmingsreserve zullen terugvloeien naar de algemene reserve.
De gemeenteraad zal in december 2024 een voorstel ontvangen over de beoogde locaties, inclusief participatieresultaten, en in mei/juni 2025 over de definitieve locaties. Bijlagen bij het voorstel bevatten onder meer de concepten van de wegingsmatrix en het participatieplan, reacties van dorps- en wijkraden, en verslagen van klankbordgroepen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft "Tijdelijke huisvesting – wegingsmatrix, participatieplan en financiën". Het college van B&W stelt voor een wegingsmatrix vast te stellen voor het beoordelen van locaties voor tijdelijke huisvesting en een AZC, een participatieplan op te stellen voor inwonersconsultatie vóór een locatiebesluit, en een bestemmingsreserve te vormen voor tijdelijke huisvesting met een bedrag van € 2.787.219 uit een bestaande reserve. Het doel is duurzame en menswaardige huisvesting voor asielzoekers en tijdelijke woningen te realiseren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de wegingsmatrix, het participatieplan, en de financiële aspecten. Het bevat ook een evaluatieplan en vervolgtraject.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, de wegingsmatrix en het participatieplan vaststellen, en besluiten over de vorming van een bestemmingsreserve en de financiering daarvan.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of de wegingsmatrix en het participatieplan voldoen aan de behoeften van de gemeente en haar inwoners, en of de financiële middelen adequaat en verantwoord worden ingezet.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar de risico's geven aan dat er mogelijk subjectiviteit in de wegingsmatrix zit en dat de participatie mogelijk niet slaagt. Ook zijn de gereserveerde middelen mogelijk niet toereikend.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de vaststelling van de wegingsmatrix en het participatieplan, en over de vorming en financiering van de bestemmingsreserve.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners te consulteren voorafgaand aan het locatiebesluit en beschrijft hoe dit proces zal verlopen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het beoogde resultaat het realiseren van duurzame huisvesting is.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel omvat een duidelijke uiteenzetting van de financiële gevolgen en dekking, met een bestemmingsreserve en een bedrag dat overgeheveld wordt van een bestaande reserve. Eventuele tekorten en aanvullende financieringsmogelijkheden zullen in een later stadium worden besproken.
Conclusie:
Het voorstel lijkt goed doordacht en gedetailleerd, met aandacht voor participatie en transparantie. De raad zal echter kritisch moeten kijken naar de haalbaarheid van de financiële planning en de risico's die zijn geïdentificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tijdelijke huisvesting Wegingsmatrix Participatieplan Financiën AZC (Asielzoekerscentrum) Locatiebeoordeling Participatie Bestemmingsreserve Raadsopdracht TransparantieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement betreft de locatiekeuze voor de opvang van ontheemden in de gemeente Venray. Het oorspronkelijke voorstel van B&W stelde voor om maximaal 250 flexwoningen te ontwikkelen op drie specifieke locaties voor een brede doelgroep van ontheemden en lokale woningzoekers. Het amendement wijzigt dit voorstel door het aantal flexwoningen te baseren op de verwachte opvangverplichting voor Venray en voegt uitgangspunten en kaders toe voor het proces, inclusief de omgevingsdialoog en sociale impactanalyse. Het amendement is aangenomen met steun van meerdere partijen en tegenstem van het CDA.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het specifieke aantallen en doelgroepen noemt, uitgangspunten en kaders voor het proces vaststelt, en een tijdlijn voor het voorleggen van een totaalplan aan de raad bevat.
Rol van de raad:
De rol van de raad is het vaststellen van beleid en het nemen van besluiten op basis van voorstellen van het college van B&W. In dit geval heeft de raad een amendement aangenomen dat het oorspronkelijke voorstel wijzigt.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de locatiekeuze voor de opvang van ontheemden, de omvang van de opvang, en de balans tussen de behoeften van ontheemden en lokale woningzoekers.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. Of het Realistisch is, hangt af van de uitvoerbaarheid van de opdracht en de beschikbare middelen.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zijn, maar de uitvoering zal moeten uitwijzen of de gestelde doelen haalbaar zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het amendement aan te nemen en het college op te dragen om conform de nieuwe uitgangspunten en kaders te handelen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van een optimale omgevingsdialoog en het in beeld brengen van draagvlak en sociale impact, wat wijst op een sterke focus op participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van de bouw en het beheer van flexwoningen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel specificeert niet direct de financiële gevolgen of dekking, maar het is aannemelijk dat deze aspecten onderdeel zullen zijn van het totaalplan dat in het vierde kwartaal van 2023 aan de raad wordt voorgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Flexwoningen Ontheemden Statushouders Vluchtelingen Lokale starters Spoedzoekers Huisvesting Locatiekeuze Omgevingsdialoog Sociale impactVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Voorstel voor de bouw van flexwoningen in de Gemeente Venray
Samenvatting:
Het voorstel betreft de bouw van flexwoningen in de Gemeente Venray, bedoeld voor asielzoekers, vluchtelingen, statushouders, spoedzoekers en lokale starters. De bouw zal niet gericht zijn op internationale werknemers, tenzij als tijdelijke oplossing. Het voorstel benadrukt de spreiding over meerdere locaties, rekening houdend met lokale verhoudingen en haalbaarheid. Veiligheid, goed beheer, samenwerking met ervaren partijen, verkeersveiligheid en leefbaarheid zijn belangrijke aspecten. Duurzaamheid en integratiemogelijkheden worden ook benadrukt. De maximale duur van de flexwoningen is 15 jaar, en het voorstel vereist een sluitende exploitatie. Communicatie met de gemeenschap is essentieel.
Volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in termen van het adresseren van locatiekeuze, doelgroepen, veiligheid, leefbaarheid, duurzaamheid, en communicatie. Het bevat ook richtlijnen voor de uitvoerbaarheid en financiële haalbaarheid.
Rol van de raad:
De raad zal het voorstel moeten beoordelen, eventuele wijzigingen voorstellen, en uiteindelijk een besluit nemen over de goedkeuring ervan. De raad zal ook toezicht houden op de uitvoering en naleving van de gestelde voorwaarden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde locaties, de balans tussen de verschillende doelgroepen, de mate van duurzaamheid van de woningen, en de financiële implicaties van het voorstel.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdsgebonden. Echter, de Relevantie kan variëren afhankelijk van de politieke en maatschappelijke context. Inconsequenties zijn niet direct zichtbaar in de samenvatting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het voorstel wordt goedgekeurd, eventueel met aanpassingen, en onder welke voorwaarden.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van communicatie en participatie van de gemeenschap, met de intentie om inwoners te betrekken bij het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor bouwkwaliteit en integratie in de omgeving.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vereist een sluitende kostendekkende exploitatie. Indien dit niet haalbaar is, zal het college met een voorstel naar de raad komen. Er wordt niet gespecificeerd hoe de financiering gedekt wordt, wat een punt van aandacht is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Flexwoningen Doelgroepen Veiligheid Locatiekeuze Leefbaarheid Kwaliteit Duurzaamheid Uitvoerbaarheid Communicatie IntegratieVerfijning van de zoekopdracht:
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Dorien van der Giessen - Adjunct gemeentesecretaris
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Henk Bisschops - Voorzitter
Lisanne Wisgerhof - VENRAY Lokaal
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Lisanne Wisgerhof - VENRAY Lokaal
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Lisanne Wisgerhof - VENRAY Lokaal
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Theo Zegers - D66
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Theo Zegers - D66
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Theo Mulders - Samenwerking Venray
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Bas Künen - VVD
Henk Bisschops - Voorzitter
Cees de Vocht - GroenLinks
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Dorien van der Giessen - Adjunct gemeentesecretaris
Theo Mulders - Samenwerking Venray
Bas Künen - VVD
Cees de Vocht - GroenLinks
Agendapunt 8 Realisatie JKC Talententuin op locatie basisschool De Toverbal
Nieuwe Jenaplan Kindcentrum Talententuin: Groei en Groen in Venray
VENRAY - Een investering van ruim 12 miljoen euro moet het Jenaplan Kindcentrum Talententuin (JKC Talententuin) in Venray realiseren. De voormalige basisschool De Toverbal wordt omgetoverd tot een bruisend onderwijscentrum, inclusief kinderopvang en bewegingsonderwijs. De plannen beloven een positieve impuls voor de wijk Noord-West en sluiten aan bij de Omgevingsvisie Venray.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat over de toekomst van het onderwijs in Venray, stonden de plannen voor JKC Talententuin centraal. De voorgestelde nieuwbouw, met een investeringskrediet van € 7.355.000 en aanvullende financiering voor bewegingsonderwijs en een verkeersveilige schoolomgeving, werd door de gemeenteraad onder de loep genomen.
Wethouder Jansen en externe gasten zoals de heer Laarakker, bestuursvoorzitter van SPOV, en de heer Mous, directeur van de Talententuin, verdedigden het voorstel. "We zien een groei naar 325 leerlingen en willen bijdragen aan de sociale cohesie en gezondheid in de wijk," lichtte Mous toe.
De verkeersveiligheid rond de nieuwe schoolomgeving was een belangrijk discussiepunt. "In het verleden waren er te veel serieuze incidenten met fatale gevolgen," benadrukte een raadslid van Venray Lokaal. De wethouder erkende de zorgen en verzekerde dat de verkeersveiligheid nauwlettend gevolgd zal worden.
Een ander punt van zorg was de herhuisvesting van de huidige gebruikers van de locatie, zoals Stichting Kruisen en Kapellen. "We hebben nog geen duidelijkheid over de herhuisvesting, maar we hebben een jaar om samen met de stichting naar een passende oplossing te zoeken," gaf wethouder Jansen aan.
D66-raadslid Mevrouw Claessens stelde kritische vragen over de financiële onderbouwing van het project. "Is dit een realistische norm? We willen niet dat het plan financieel uit de bocht vliegt," zei ze. De wethouder verzekerde dat de investeringen gebaseerd zijn op realistische normbedragen en dat er goed gestuurd zal worden op de vormfactor en een sobere en doelmatige inrichting.
De VVD uitte interesse in de vraag naar Jenaplan onderwijs in Venray en de multifunctionele inzetbaarheid van de nieuwe school. "Is er dan ook vraag naar die Jenaplan onderwijs in Venray, met name in De Brabander?" vroeg Mevrouw van Rijswijk. Mous bevestigde dat Jenaplan al 50 jaar een begrip is in Venray en dat er een groeiende interesse is, vooral vanuit de Brabander.
Het CDA toonde zich kritisch over de betrouwbaarheid van leerlingprognoses en de keuze voor een specifiek soort onderwijs. "Waarom kiest u ervoor om een heel kindcentrum op te tuigen in plaats van het verplaatsen van de basisschool?" vroeg meneer Wijnhoven. De wethouder benadrukte dat integrale kindcentra wenselijk zijn en dat er geen wijkcentrum wordt gerealiseerd, omdat er geen behoefte aan is vanuit de wijk.
De plannen voor JKC Talententuin zullen als bespreekstuk op de agenda van de gemeenteraad komen, waarbij de financiële onderbouwing nogmaals kritisch zal worden bekeken. Het debat belooft een vervolg waarbij de toekomst van onderwijs in Venray centraal zal staan.
Samenvatting
Het voorstel betreft de realisatie van Jenaplan Kindcentrum Talententuin (JKC Talententuin), inclusief kinderopvang, ontwikkelgroep en bewegingsonderwijs op de locatie van de voormalige basisschool De Toverbal. Er wordt een investeringskrediet van € 7.355.000 voorgesteld voor de nieuwbouw van JKC Talententuin en € 2.645.000 voor bewegingsonderwijs. Daarnaast wordt € 2.019.000 gevraagd voor voorfinanciering van kinderopvang en ontwikkelgroep, en € 440.000 voor een verkeersveilige schoolomgeving. De financiële gevolgen worden verwerkt in de begroting vanaf 2026.
De verplaatsing van JKC Talententuin naar de wijk Noord-West is onderzocht en positief bevonden, mede door de verwachte groei naar 325 leerlingen en de nabijheid van woongebied De Brabander. De nieuwe school zal bijdragen aan de sociale cohesie en gezondheid in de wijk. De herinvulling van de locatie van De Toverbal sluit aan bij de Omgevingsvisie Venray en biedt geen ruimte voor woningbouw, gezien de nadruk op groen en verkeersveiligheid. Een wijkcentrum is ook niet nodig, gezien de bestaande voorzieningen.
De Adviesraad Sociaal Domein steunt de plannen en de verplaatsing biedt kansen voor herinvulling van de locatie in Veltum. Financieel is verplaatsing voordeliger dan nieuwbouw op de huidige locatie, mede door besparingen op tijdelijke huisvesting. De bouwkosten per m2 nemen af bij grotere scholen, en de investeringen zijn gebaseerd op realistische normbedragen.
De voorziening voor bewegingsonderwijs is noodzakelijk en de voorfinanciering van aan onderwijs gerelateerde functies sluit aan bij beleidsuitgangspunten. Een veilige schoolomgeving is essentieel en wordt meegenomen in de plannen.
Risico's zijn onder andere extra kosten door netcongestie, de noodzaak voor huidige gebruikers om te verhuizen en mogelijke vertragingen. Communicatie en participatie worden goed georganiseerd en de financiële gevolgen worden vanaf 2027 zichtbaar in de begroting. Na besluitvorming volgt een apart traject voor basisschool Coninxhof en evaluatie na afronding van de nieuwbouw.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel "Realisatie JKC Talententuin op locatie van de voormalige basisschool De Toverbal"
#Titel en Samenvatting
Het voorstel betreft de realisatie van Jenaplan Kindcentrum Talententuin (JKC Talententuin) op de locatie van de voormalige basisschool De Toverbal. Het omvat de bouw van een school, kinderopvang, ontwikkelgroep en een voorziening voor bewegingsonderwijs. Er wordt een investeringskrediet gevraagd van € 7.355.000 voor de school en € 2.645.000 voor de bewegingsvoorziening, plus aanvullende kredieten voor voorfinanciering en inrichting van de omgeving.
#Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde financiële onderbouwing, een overzicht van de benodigde investeringen, en een beschrijving van de verwachte maatschappelijke effecten.
#Rol van de Raad
De raad moet het voorstel bespreken en een besluit nemen over de toekenning van de gevraagde kredieten.
#Politieke Keuzes
De raad moet afwegen of de investering in de nieuwe school en bijbehorende voorzieningen opweegt tegen de kosten en of dit past binnen de langetermijnvisie van de gemeente op onderwijs en stedelijke ontwikkeling.
#SMART en Inconsequenties
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelstellingen en een tijdspad. Er zijn geen directe inconsequenties zichtbaar in het voorstel.
#Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de investeringskredieten beschikbaar stelt en of zij instemt met de voorgestelde plannen.
#Participatie
Het voorstel vermeldt dat er een omgevingsdialoog is geweest en dat stakeholders zijn geconsulteerd. De mate van participatie lijkt adequaat.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp; er wordt gesproken over de ambitie om Energie Neutrale Gebouwen te realiseren en de aanpak van netcongestie.
#Financiële Gevolgen en Dekking
De financiële gevolgen zijn uitgebreid beschreven, inclusief de kapitaallasten en de impact op de begroting vanaf 2027. Er wordt aangegeven dat de investeringen worden opgenomen in de begroting van 2026.
#Conclusie
Het voorstel is goed onderbouwd en lijkt rekening te houden met zowel de onderwijskundige behoeften als de stedelijke ontwikkeling en duurzaamheid. De raad zal moeten besluiten of de voordelen van de realisatie van JKC Talententuin opwegen tegen de financiële investeringen en of dit past binnen de strategische doelen van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
JKC Talententuin Onderwijshuisvesting Bewegingsonderwijs Kinderopvang Ontwikkelgroep Wijk Noord-West Verkeersveiligheid Groen Woningbouw Sociale cohesieVerfijning van de zoekopdracht:
Henk Bisschops - Voorzitter
Amira Luydens-Dabian - VENRAY Lokaal
Henk Bisschops - Voorzitter
Daan Janssen - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Emmelie Claessens - D66
Henk Bisschops - Voorzitter
Rogér Hoeijmakers - Ambtelijke ondersteuning
Emmelie Claessens - D66
Henk Bisschops - Voorzitter
Jeroen van de Leur - Samenwerking Venray
Henk Bisschops - Voorzitter
Daan Janssen - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Rogér Hoeijmakers - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
Jeroen van de Leur - Samenwerking Venray
Henk Bisschops - Voorzitter
Paula van Rijswijck-Meijer - VVD
Henk Bisschops - Voorzitter
Onbekende spreker
Henk Bisschops - Voorzitter
Rogér Hoeijmakers - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
Wendy Franssen - SP
Henk Bisschops - Voorzitter
Rogér Hoeijmakers - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
Wendy Franssen - SP
Henk Bisschops - Voorzitter
Julia MacMaster - PvdA
Henk Bisschops - Voorzitter
Toon Kerkhoff - GroenLinks
Henk Bisschops - Voorzitter
M. Wijnhoven - Martin)
Henk Bisschops - Voorzitter
Rogér Hoeijmakers - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
M. Wijnhoven - Martin)
Henk Bisschops - Voorzitter
Rogér Hoeijmakers - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
Rogér Hoeijmakers - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
M. Wijnhoven - Martin)
Henk Bisschops - Voorzitter
Rogér Hoeijmakers - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
M. Wijnhoven - Martin)
Rogér Hoeijmakers - Ambtelijke ondersteuning
M. Wijnhoven - Martin)
Henk Bisschops - Voorzitter
Rogér Hoeijmakers - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
M. Wijnhoven - Martin)
Henk Bisschops - Voorzitter
Rogér Hoeijmakers - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
M. Wijnhoven - Martin)
Henk Bisschops - Voorzitter
M. Wijnhoven - Martin)
Henk Bisschops - Voorzitter
Henk Bisschops - Voorzitter
00:51:14 - 00:54:19 - 00:55:08 - 00:56:41 - 00:58:24 - 01:01:14 - 01:02:07 - 01:04:17 - 01:04:21 - 01:05:26 - 01:06:44 - 01:07:58 - 01:08:27 - 01:08:53 - 01:08:57 - 01:09:19 - 01:10:12 - 01:13:36 - 01:14:10 - 01:14:23 - 01:14:57 - 01:16:04 - 01:16:11 - 01:16:26 - 01:16:48 - 01:17:10 - 01:17:23 - 01:17:45 - 01:18:06 - 01:18:32
Amira Luydens-Dabian - VENRAY Lokaal
Paula van Rijswijck-Meijer - VVD
Onbekende spreker
Julia MacMaster - PvdA
Toon Kerkhoff - GroenLinks
Agendapunt 9 Steunvraag aan gemeenten op basis van het Continuïteitsplan van de Mutsaersstichting
Gemeenten in spagaat over reddingsplan Mutsaersstichting
Limburgse jeugdhulporganisatie vraagt om miljoenensteun – gemeenten worstelen met besluit
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een debat over de financiële steun aan de Mutsaersstichting, een belangrijke jeugdhulporganisatie in Limburg, stonden gemeenteraadsleden voor een moeilijke keuze. De stichting, die kampt met ernstige financiële problemen, heeft een Meerjarenherstelplan opgesteld en vraagt de gemeenten om een bijdrage van €10,8 miljoen, waarvan €936.301,- voor de betreffende gemeente. Dit bedrag zou uit de algemene reserve moeten komen, waarvan al €429.000 als voorschot is verstrekt.
De Mutsaersstichting, die onder verscherpt toezicht staat van de IGJ sinds oktober 2023, biedt specialistische jeugdhulp aan en heeft te maken gehad met een onderzoek naar mogelijke onregelmatigheden in het verleden. De gemeenten overwegen nu vervolgstappen, waaronder een fraudeonderzoek.
Tijdens het debat benadrukte D66-raadslid Mevrouw Claessens de kern van de kwestie: "Het gaat hier om een continuïteit van zorg voor jeugdigen en gezinnen. Dat gaat om 4500 jeugdigen en gezinnen die zorg nodig hebben." Ze uitte haar zorgen over de toekomstige besturing van de stichting en vroeg hoe gewaarborgd kan worden dat de zorg voor jeugd centraal blijft staan.
Wethouder Leenders verzekerde dat er afspraken zijn gemaakt met de huidige Raad van Bestuur en dat de gemeente inspraak heeft in de bemensing van de Raad van Toezicht. "Het doel van de In de plaatsstelling is om te zorgen dat die zorg gecontinueerd wordt," verklaarde de inhoudelijk ambtenaar, verwijzend naar een mogelijke ingreep van het ministerie als gemeenten niet meewerken.
De heer Mulders van Samenwerking Venray uitte zijn bezorgdheid over de mogelijke vertraging in de zorgcontinuïteit als gemeenten niet meedoen en de nationale overheid moet ingrijpen. Hij vroeg of het proces dan extra tijd zou kosten.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Künen, sprak zijn twijfels uit over de financiële situatie bij de Mutsaersstichting en de rol van de MGR, de organisatie die zorg inkoopt voor de gemeente. "Hoe gaan wij uit de klauwen van de Mutsaersstichting geraken?" vroeg hij, wijzend op de noodzaak van risicospreiding in de jeugdzorg.
Mevrouw Van Dijck van de Partij van de Arbeid benadrukte het belang van continuïteit in de jeugdhulp en sprak haar vertrouwen uit in de transparantie van de nieuwe bestuursvoorzitter van de Mutsaersstichting.
GroenLinks, bij monde van de heer Van de Kerkhoff, en het CDA, vertegenwoordigd door mevrouw Thielen, uitten hun zorgen over de kwetsbaarheid van de organisatie en de risicospreiding. Mevrouw Thielen vroeg zich af of de gemeente niet continu aan het bijplussen is en of er wel voldoende vertrouwen is in het herstelplan.
Wethouder Leenders erkende het gevoel van met de rug tegen de muur staan, maar benadrukte dat het om de continuïteit van zorg gaat. Hij gaf aan dat er vertrouwen is in het nieuwe bestuur en dat er voorwaarden gesteld zullen worden aan de Mutsaersstichting na besluitvorming door de gemeenteraden.
De heer Francken van Venray Lokaal vroeg naar de meerwaarde van instemming met het voorstel als de kosten van in plaatsstelling gelijk zouden zijn. Wethouder Leenders benadrukte dat zelf besluiten nemen de gemeente regie geeft en rust brengt voor betrokkenen.
Het debat eindigde zonder een definitieve beslissing, waarbij het CDA aangaf dat het presidium nog zal kijken naar de toezeggingen en verdere beraadslagingen. De gemeenteraden staan voor een lastige keuze: steun verlenen aan de Mutsaersstichting en daarmee de zorgcontinuïteit waarborgen, of de beslissing overlaten aan het ministerie met alle gevolgen van dien.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een steunvraag van de Mutsaersstichting, een cruciale jeugdhulporganisatie in Limburg, die financieel in zwaar weer verkeert. De stichting heeft een Meerjarenherstelplan opgesteld, dat als Continuïteitsplan dient om de zorgcontinuïteit te waarborgen. De gemeenten worden gevraagd €10,8 miljoen bij te dragen, waarvan €936.301,- voor de betreffende gemeente, om de financiële bijdrage aan het plan te dekken. Dit bedrag wordt voorgesteld te dekken uit de algemene reserve, waarvan al €429.000 als voorschot is verstrekt.
De Mutsaersstichting biedt specialistische jeugdhulp aan en staat sinds oktober 2023 onder verscherpt toezicht van de IGJ. Er zijn zorgen over de financiële situatie en er is een historisch onderzoek uitgevoerd naar mogelijke onregelmatigheden in het verleden. De stichting heeft een verbeterplan opgesteld en de gemeenten overwegen vervolgstappen, waaronder een fraudeonderzoek.
Het voorstel is om de steun te structureren met zowel een gefixeerde terugbetalingsplicht met rente als een flexibele terugbetalingsplicht. Er zijn risico's verbonden aan de financiële steun, maar deze worden beperkt door voorwaarden en monitoring. Alternatieve scenario's voor de zorgcontinuïteit zijn beperkt en brengen eigen nadelen en risico's met zich mee.
De gemeente Venlo werkt aan een vastgoedplan dat mogelijk de steunvraag kan dekken. De besluitvorming hierover wordt voor de zomer verwacht. De financiële bijdrage van de gemeenten is cruciaal voor de continuïteit van de zorg en het behoud van medewerkers. Het raadsvoorstel bevat diverse bijlagen, waaronder het herstelplan, juridisch advies en een verdeelsleutel voor de steunvraag per gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft een steunvraag aan gemeenten voor de Mutsaersstichting, een aanbieder van jeugdhulp in Limburg, die zich in een financieel zorgelijke situatie bevindt. Het voorstel omvat het beschikbaar stellen van € 936.301,-, waarvan € 429.000,- al als voorschot is verstrekt, om de continuïteit van jeugdhulp te waarborgen. Dit bedrag wordt gedekt uit de algemene reserve. De Mutsaersstichting heeft een Meerjarenherstelplan opgesteld dat voldoet aan de eisen van een continuïteitsplan. De steun wordt verleend als subsidie met voorwaarden voor terugbetaling, afhankelijk van financiële prestaties.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de situatie, de noodzaak voor steun, de verantwoordelijkheden van de gemeenten, en de voorwaarden waaronder de steun wordt verleend. Er zijn bijlagen die relevante informatie bevatten, hoewel sommige geheim zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft een besluitvormende rol en moet instemmen met het beschikbaar stellen van de financiële middelen. De raad moet ook de voorwaarden voor de steunverlening en de risico's die daaraan verbonden zijn, beoordelen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes omvatten het al dan niet verstrekken van financiële steun aan de Mutsaersstichting, het accepteren van de risico's en voorwaarden van de steun, en het bepalen van de prioriteit van jeugdhulp in de gemeentelijke begroting.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en voorwaarden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de gevraagde financiële steun zal verlenen en of de voorwaarden en risico's acceptabel zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van stakeholders, zoals jeugdigen en gezinnen die hulp ontvangen, is meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid in de zin van financiële en organisatorische houdbaarheid van jeugdhulp is relevant, maar ecologische duurzaamheid wordt niet genoemd.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een totale steunvraag van € 936.301,-, waarvan een deel al als voorschot is verstrekt. De dekking komt uit de algemene reserve. Er is een risico dat de doelen niet worden gehaald en dat er meer steun nodig zal zijn, maar er is een 'post onvoorzien' opgenomen om dit deels op te vangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Continuïteitsplan Jeugdhulp Mutsaersstichting Financiële steunvraag Subsidie Herstelplan Jeugdautoriteit Risico's Vastgoedplan Historisch onderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Steunvraag aan gemeenten op basis van het Continuïteitsplan van de Mutsaersstichting
Samenvatting:
Het voorstel betreft een financiële steunvraag van de Mutsaersstichting, een organisatie die jeugdhulp biedt. De gemeenteraad van Venray wordt gevraagd om € 936.301,- beschikbaar te stellen om de continuïteit van de jeugdhulp te waarborgen. Van dit bedrag is al € 429.000 als voorschot verstrekt. De financiering van deze steun zal uit de algemene reserve van de gemeente komen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt de belangrijkste elementen te bevatten: het doel (borging van jeugdhulp), het gevraagde bedrag, de bron van de financiering (algemene reserve), en een besluitvormingsproces (adviezen van B en W en de commissie).
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de toekenning van de financiële steun aan de Mutsaersstichting.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, omvatten de afweging van het belang van de continuïteit van jeugdhulp tegenover de financiële positie van de gemeente en de bestemming van de algemene reserve.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar en Tijdgebonden. Het is echter niet duidelijk of het voorstel Acceptabel en Realistisch is zonder meer informatie over de financiële situatie van de gemeente en de Mutsaersstichting.
Inconsequenties:
Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel, maar zonder verdere details kan dit niet volledig worden beoordeeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de financiële steun aan de Mutsaersstichting goedkeurt en of de dekking uit de algemene reserve acceptabel is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet specifiek participatie van belanghebbenden of de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar de continuïteit van jeugdhulp kan worden gezien als een aspect van sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk aangegeven: € 936.301,- uit de algemene reserve. Er wordt niet gesproken over de lange termijn effecten of de impact op de algemene reserve.
Dekking:
De dekking van het bedrag wordt aangegeven als zijnde uit de algemene reserve.
Conclusie:
Het voorstel lijkt op het eerste gezicht volledig en duidelijk, maar voor een grondige analyse is meer informatie nodig over de financiële situatie van zowel de gemeente als de Mutsaersstichting, de duurzaamheid van de oplossing en de impact op de algemene reserve op de lange termijn.
Henk Bisschops - Voorzitter
Emmelie Claessens - D66
Henk Bisschops - Voorzitter
Michel Vogelaar - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
Emmelie Claessens - D66
Henk Bisschops - Voorzitter
Michel Vogelaar - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
Theo Mulders - Samenwerking Venray
Henk Bisschops - Voorzitter
Michel Vogelaar - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
Bas Künen - VVD
Henk Bisschops - Voorzitter
Michel Vogelaar - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
Bas Künen - VVD
Henk Bisschops - Voorzitter
Michel Vogelaar - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Elly van Dijck-Kersten - PvdA
Henk Bisschops - Voorzitter
Toon Kerkhoff - GroenLinks
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Michel Vogelaar - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
Michel Vogelaar - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Henk Bisschops - Voorzitter
Michel Vogelaar - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Henk Bisschops - Voorzitter
Theo Francken - VENRAY Lokaal
Henk Bisschops - Voorzitter
Michel Vogelaar - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
Bas Künen - VVD
Henk Bisschops - Voorzitter
Michel Vogelaar - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Henk Bisschops - Voorzitter
Henk Bisschops - Voorzitter
01:18:59 - 01:23:06 - 01:24:48 - 01:25:02 - 01:25:14 - 01:26:35 - 01:27:44 - 01:32:01 - 01:35:48 - 01:36:57 - 01:38:27 - 01:38:56 - 01:39:55 - 01:40:53 - 01:44:14 - 01:46:16 - 01:47:26 - 01:48:09 - 01:49:05 - 01:49:41 - 01:50:15 - 01:50:27 - 01:52:03 - 01:53:26 - 01:53:50 - 01:54:40 - 01:54:59
Theo Mulders - Samenwerking Venray
Elly van Dijck-Kersten - PvdA
Toon Kerkhoff - GroenLinks
Theo Francken - VENRAY Lokaal
Agendapunt 10 Intrekken strategische koers 2021 - 2030 NLW
Strategische koers NLW ingetrokken: Nieuwe toekomst voor arbeidsbeperkten
De strategische koers 2021-2030 van de NLW is niet langer houdbaar. De gemeenten Horst aan de Maas, Venray en Peel en Maas zien zich genoodzaakt deze in te trekken en zoeken naar een nieuwe invulling voor de toekomst van inwoners met een arbeidsbeperking.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een recent debat hebben de gemeenteraden van Horst aan de Maas, Venray en Peel en Maas besloten de strategische koers 2021-2030 van de NLW in te trekken. De koers, die gericht was op de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en dienstverlening Participatiewet, bleek onuitvoerbaar. "We moeten tijdig in kaart brengen hoe we deze mensen ook in de toekomst van passend werk kunnen voorzien," benadrukte de heer Van de Leur van Samenwerking Venray.
De discussie spitste zich toe op de vraag hoe nu verder te gaan met het vinden van passend werk voor mensen met een arbeidsbeperking. "Hoe gaat dat nu dan verder?" vroeg mevrouw van Rijswijck van de VVD zich af. Zij kreeg antwoord van mevrouw Bloemen, die uitlegde dat er coaches en adviseurs in dienst zijn die beschikken over een 'gereedschapskist' vol instrumenten en mogelijkheden om werkgevers te ondersteunen bij het in dienst nemen van mensen met een arbeidsbeperking.
Wethouder Leenders sprak over de noodzaak van normalisering van verhoudingen binnen de NLW om rust terug te brengen. "Daar ben ik van overtuigd," zei hij, verwijzend naar de aanstelling van een nieuwe interim directeur die zich zal richten op het creëren van een stabiele werkomgeving.
De heer De Vocht van GroenLinks vroeg zich af of er nog plaats is voor de NLW in de oude vorm en hoe het staat met de doorstroom van statushouders. Mevrouw Bloemen verzekerde dat statushouders actief worden betrokken bij de samenleving en dat taalbevordering een belangrijk onderdeel is van hun traject.
Mevrouw Thielen van het CDA uitte kritiek op het lange uitblijven van een nieuw plan voor de NLW en vroeg zich af wat de intrekking van de koers nu concreet betekent voor de medewerkers. Wethouder Leenders benadrukte dat de intrekking van de koers wel degelijk belangrijk is en dat de toekomst van de NLW gericht zal zijn op een toekomstbestendige uitvoering.
Het debat eindigde met de bevestiging dat het onderwerp hoog op de agenda staat en dat de urgentie wordt benadrukt. De gemeenteraden zullen nauw betrokken blijven bij de ontwikkelingen rondom de NLW en de toekomst van arbeidsbeperkten in de regio.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het intrekken van de strategische koers 2021-2030 van de NLW, die in 2020 door de gemeenten Horst aan de Maas, Venray en Peel en Maas was vastgesteld. Deze koers, gericht op de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), dienstverlening Participatiewet en additionele services, is niet uitvoerbaar gebleken. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de stopzetting van nieuwe instroom in de Wsw sinds 2015, vergrijzing, een aantrekkende arbeidsmarkt en de effectiviteit van de Participatiewet in het plaatsen van mensen met een arbeidsbeperking in regulier werk.
Het Dagelijks bestuur van de NLW NV heeft in 2022 een kortetermijnopdracht voor stabilisatie van de bedrijfsvoering en een langetermijnopdracht voor een bredere analyse van participatie en re-integratie vastgesteld. De analyse toont aan dat de instroom vanuit de Participatiewet niet opweegt tegen de uitstroom van SW-medewerkers, wat de noodzaak van transformatie van de NLW onderstreept.
Het beoogde resultaat van het intrekken van de koers is het realiseren van een toekomstbestendige uitvoering voor inwoners met een arbeidsbeperking. De argumenten voor intrekking zijn de onhaalbaarheid van de koers, de beleidslijn van de schapsgemeenten om inwoners regulier te plaatsen, en het succes van de gemeenten in het plaatsen van mensen met een arbeidsbeperking bij reguliere werkgevers.
Er zijn ook kanttekeningen en risico's, zoals onduidelijkheid bij de NLW NV als de huidige koers niet wordt ingetrokken. De financiële gevolgen omvatten het handhaven van de bijdrage aan het exploitatietekort van de NLW NV en incidentele kosten voor externe deskundigen en implementatie. Er wordt verwacht dat een extra budget van € 200.000 toereikend zal zijn, en er is extra geld vanuit de overheid beschikbaar voor sociaal ontwikkelbedrijven.
Het vervolgtraject van besluitvorming en de financiële impact zullen worden toegelicht in een raadsinformatiebrief. Bijlagen bij het raadsvoorstel omvatten het raadsbesluit, de strategische koers en de analyse van de langetermijnopdracht.
-
Analyse van het document
Titel: Intrekken strategische koers 2021 - 2030 NLW
Samenvatting: Het voorstel betreft het intrekken van de strategische koers 2021-2030 voor de NLW NV, een uitvoeringsorganisatie voor de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en dienstverlening Participatiewet. De koers is niet haalbaar gebleken door de stop van nieuwe instroom in de Wsw sinds 2015, vergrijzing, en een aantrekkende arbeidsmarkt die meer kansen biedt voor mensen met beperkingen. Een nieuwe participatieopdracht 'Iedereen doet mee' moet leiden tot een toekomstbestendige uitvoering voor inwoners met een arbeidsbeperking.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de redenen voor intrekking, de beoogde resultaten, argumenten, kanttekeningen, risico's, financiële gevolgen en een communicatieplan.
Rol van de raad: De raad moet het voorstel bespreken en een besluit nemen over het intrekken van de strategische koers.
Politieke keuzes: De raad moet beslissen of ze instemt met het intrekken van de koers en de nieuwe richting die wordt voorgesteld voor de participatie van inwoners met een arbeidsbeperking.
SMART: Het voorstel lijkt specifiek en meetbaar (intrekken van de koers), maar het is minder duidelijk hoe de nieuwe participatieopdracht 'Iedereen doet mee' specifiek en meetbaar zal zijn. Het voorstel lijkt acceptabel en realistisch, maar de tijdgebondenheid van de nieuwe opdracht is niet gespecificeerd.
Inconsequenties: Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten of ze de strategische koers 2021-2030 intrekt.
Participatie: Het voorstel benadrukt de noodzaak van een nieuwe participatieopdracht, maar specifieke details over hoe participatie wordt aangepakt, zijn niet inbegrepen.
Duurzaamheid: Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar de focus op inclusieve arbeidsmarkt en participatie kan implicaties hebben voor duurzame sociale ontwikkeling.
Financiële gevolgen: Het voorstel schetst de financiële gevolgen en dekking, met een handhaving van de bijdrage aan het exploitatietekort en een budget van maximaal €200.000 voor externe kosten. Extra middelen vanuit de overheid worden verwacht.
Op basis van deze analyse lijkt het voorstel goed onderbouwd en voorbereid op de besluitvorming door de raad. Het is echter belangrijk dat de raad de nieuwe participatieopdracht kritisch beoordeelt op haar SMART-doelstellingen en de uitvoerbaarheid ervan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strategische koers 2021-2030 NLW Participatiewet Werkvoorzieningsschap Arbeidsbeperking Uitvoerbaarheid Dienstverlening Maatschappelijke Ontwikkeling Financiële gevolgen Toekomstvisie Sociaal ontwikkelbedrijvenVerfijning van de zoekopdracht:
Henk Bisschops - Voorzitter
Jeroen van de Leur - Samenwerking Venray
Henk Bisschops - Voorzitter
Paula van Rijswijck-Meijer - VVD
Henk Bisschops - Voorzitter
S. Bloemen - Beleidsmedewerker
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Bas Künen - VVD
Henk Bisschops - Voorzitter
Bas Künen - VVD
Henk Bisschops - Voorzitter
Cees de Vocht - GroenLinks
Henk Bisschops - Voorzitter
S. Bloemen - Beleidsmedewerker
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Theo Francken - VENRAY Lokaal
Henk Bisschops - Voorzitter
Theo Francken - VENRAY Lokaal
Henk Bisschops - Voorzitter
Theo Francken - VENRAY Lokaal
Henk Bisschops - Voorzitter
Emmelie Claessens - D66
Henk Bisschops - Voorzitter
Emmelie Claessens - D66
Henk Bisschops - Voorzitter
S. Bloemen - Beleidsmedewerker
Henk Bisschops - Voorzitter
Jeroen van de Leur - Samenwerking Venray
Paula van Rijswijck-Meijer - VVD
Cees de Vocht - GroenLinks
Agendapunt 11 Omnibuzz gewijzigde begroting 2024, concept begroting 2025 & meerjarenperspectief 2026-2028 en jaarverslag 2023
Venray Ziet Geen Reden voor Zienswijze op Omnibuzz Begrotingen
In een recente raadsvergadering heeft de gemeente Venray besloten geen zienswijze in te dienen op de gewijzigde begroting van Omnibuzz voor 2024 en de conceptbegroting voor 2025. De organisatie, die doelgroepenvervoer regelt voor 30 Limburgse gemeenten, heeft een positief jaarverslag voor 2023 gepresenteerd. Ondanks hogere kosten voor Venray, zijn de begrotingen in lijn met de afspraken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
VENRAY - De gemeenteraad van Venray heeft in een recente vergadering besloten geen zienswijze in te dienen op de gewijzigde begroting van 2024 en de conceptbegroting van 2025 van Omnibuzz. De organisatie, die verantwoordelijk is voor het doelgroepenvervoer in 30 Limburgse gemeenten, heeft een positief jaarverslag over 2023 gepresenteerd. Ondanks dat de kosten voor Venray zijn gestegen door een toename in vervoersvolume, zijn de raadsleden tevreden dat de begrotingen in lijn zijn met de eerder vastgestelde afspraken.
De VVD, bij monde van de heer Künen, gaf de aftrap tijdens de vergadering. "We lezen dat er meer volume is, dus meer kilometers zijn gereden, wat resulteert in hogere kosten. Dat is duidelijk. Binnen alle gestelde kaders is alles goed verantwoord," aldus Künen. Hij uitte wel zijn zorgen over de toename in volume, met name onder de jeugd, en vroeg naar mogelijkheden om het duurdere doelgroepenvervoer te verminderen door bijvoorbeeld gebruik te maken van reguliere busdiensten.
De heer Vogelaar, die ook aan het woord kwam, verduidelijkte dat het vooral om reguliere reizigers gaat en niet om leerlingenvervoer, dat apart is aanbesteed. Over de mogelijkheid om met de gewone bus te reizen, zoals besproken in een eerder debat, gaf hij aan dat zijn collega wethouder een toezegging heeft gedaan, maar dat hij de huidige status niet kende.
Geen van de andere partijen - SP, Partij van de Arbeid, GroenLinks, CDA, D66 en Samenwerking Venray - had verdere opmerkingen of vragen over het voorstel. Met een algemene consensus en zonder verdere discussie werd het punt naar de hamerstukken verplaatst, wat betekent dat het voorstel zonder stemming zal worden aangenomen. De gemeenteraad zal het dagelijks bestuur van Omnibuzz informeren over het niet indienen van een zienswijze, en het algemeen bestuur van Omnibuzz zal op 3 juli 2024 een definitief besluit nemen over de begrotingen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze op de gewijzigde begroting van 2024, de concept begroting van 2025, het meerjarenperspectief 2026-2028 en het jaarverslag van 2023 van Omnibuzz, een organisatie die doelgroepenvervoer regelt voor 30 Limburgse gemeenten, waaronder Venray. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen, omdat de uitgangspunten van de begrotingen in lijn zijn met eerder vastgestelde afspraken en er geen aanleiding is om de begrotingen aan te passen. De totale kosten in de gewijzigde begroting van 2024 zijn lager dan eerder begroot, maar voor Venray zijn de kosten gestegen door een toename in vervoersvolume. Het jaarverslag van 2023 toont een positief resultaat voor Venray. De financiële gevolgen voor Venray zijn een hogere begroting dan verwacht voor 2024 en een stijging in de kosten voor de komende jaren. De gemeenteraad zal het dagelijks bestuur van Omnibuzz informeren over het niet indienen van een zienswijze. Het algemeen bestuur van Omnibuzz zal op 3 juli 2024 een definitief besluit nemen. Bijlagen bij het voorstel bevatten relevante documenten zoals de begrotingen, jaarverslag en uitgangspuntennotitie.
-
Analyse van het document
Titel: Zienswijze Omnibuzz gewijzigde begroting 2024, concept begroting 2025 & meerjarenperspectief 2026-2028 en jaarverslag 2023
Samenvatting:
Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeente Venray op de aangepaste begroting 2024, de concept begroting 2025, het meerjarenperspectief 2026-2028 en het jaarverslag 2023 van Omnibuzz, een organisatie die doelgroepenvervoer regelt voor 30 Limburgse gemeenten. Het voorstel adviseert geen zienswijze in te dienen omdat de begrotingen en het jaarverslag in lijn zijn met eerder vastgestelde kaders en uitgangspunten. Voor Venray zijn de kosten hoger uitgevallen door een toename in vervoersvolume en kostenstijgingen. Het jaarverslag 2023 is afgesloten met een positief resultaat.
Volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg over de redenen om geen zienswijze in te dienen en een overzicht van de financiële gevolgen.
Rol van de raad:
De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de begrotingen en het jaarverslag van Omnibuzz. De raad moet besluiten of zij dit wel of niet doet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingen en het jaarverslag zonder wijzigingen of dat zij specifieke punten wil aanhalen in een zienswijze.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. Tijdgebondenheid is aanwezig, gezien de genoemde data voor het indienen van zienswijzen en de besluitvorming.
Inconsequenties:
Er lijken geen inconsequenties in het voorstel te zitten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een zienswijze indient of niet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet specifiek over participatie van burgers of stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van doelgroepenvervoer.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente Venray zijn gespecificeerd, met een hogere kostenpost dan oorspronkelijk begroot. Er wordt aangegeven dat de wijzigingen via de 2e berap 2024 verwerkt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omnibuzz Doelgroepenvervoer Begroting 2024 Concept begroting 2025 Meerjarenperspectief 2026-2028 Jaarverslag 2023 Zienswijze Gemeenschappelijke regeling Vervoerskosten NEA-indexVerfijning van de zoekopdracht:
Henk Bisschops - Voorzitter
Bas Künen - VVD
Henk Bisschops - Voorzitter
Michel Vogelaar - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Theo Francken - VENRAY Lokaal
Henk Bisschops - Voorzitter
Agendapunt 12 Jaarrekening 2023 en begroting 2025 werkvoorzieningschap NLW
Positieve jaarrekening NLW zorgt voor rust in financiële planning, maar onrust onder werknemers blijft punt van zorg
VENRAY - Het werkvoorzieningschap Noord-Limburg West (NLW) heeft een positief financieel jaar achter de rug, maar de onrust onder het personeel blijft een aandachtspunt. Dit kwam naar voren tijdens de recente gemeenteraadsvergadering waar de jaarrekening van 2023 en de begroting voor 2025 werden besproken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de vergadering van Venray werd het raadsvoorstel over de jaarrekening van 2023 en de begroting voor 2025 van het NLW uitvoerig besproken. De jaarrekening liet een positief resultaat zien van €29.000, wat vooral te danken was aan lagere kosten voor ambtelijke loonkosten en accountantskosten. De begroting voor 2025, die nog kan wijzigen afhankelijk van toekomstig beleid, werd ook gepresenteerd. De bijdrage per arbeidsjaar blijft stabiel op €698,24, wat voor de gemeente Venray neerkomt op een totale bijdrage van €209.000.
Tijdens het debat gaf SP-lid mevrouw Franssen aan: "Wij maken ons zorgen over de huidige stand van zaken bij de NLW en vooral over de onrust die dit veroorzaakt voor de kwetsbare doelgroep." Deze zorgen werden gedeeld door andere raadsleden.
De Partij van de Arbeid, vertegenwoordigd door mevrouw Van Dijck, gaf aan geen vragen te hebben en geen zienswijze te willen indienen, aangezien de berekeningen klopten. GroenLinks-raadslid de heer De Vocht bracht een punt van begrotingsonrechtmatigheid ter sprake, wat door de aanwezige ambtenaar werd toegelicht: "Er is altijd een bijstelling in mei, wat betekent dat er een verschil kan zijn in de subsidie die we ontvangen en uitgeven. Maar we spreken van begrotingsevenwicht omdat we het uiteindelijk ook binnenkrijgen."
De wethouder erkende de onrust bij het personeel van de NLW, maar benadrukte dat het primair een bedrijfsvoeringszaak is en dat de leidinggevenden verantwoordelijk zijn voor het oplossen ervan. "Daar waar wij duidelijkheid kunnen geven, doen we dat," voegde hij eraan toe.
Het debat eindigde met de vaststelling dat het raadsvoorstel als hamerstuk naar de volgende vergadering gaat, wat betekent dat er geen verdere discussie nodig is en het voorstel naar verwachting zal worden aangenomen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel behandelt de jaarrekening van 2023 en de begroting voor 2025 van het werkvoorzieningschap Noord-Limburg West (NLW). De jaarrekening 2023 toont een positief resultaat van €29.000, voornamelijk door lagere kosten voor ambtelijke loonkosten en accountantskosten. De begroting voor 2025 is opgesteld met dezelfde uitgangspunten als voorgaande jaren, maar kan nog wijzigen afhankelijk van toekomstig beleid. De gemeenteraden van de deelnemende gemeenten hebben de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen, maar het voorstel is om dit niet te doen gezien het beleidsarme karakter van de begroting.
De bijdrage per arbeidsjaar blijft gelijk aan die van 2024 en is begroot op €698,24. Voor de gemeente Venray betekent dit een totale bijdrage van €209.000 voor exploitatie- en bestuurskosten. Er wordt geen nieuwe instroom in de Wsw verwacht door de Participatiewet en het aantal Wsw-dienstbetrekkingen neemt af door natuurlijk verloop. De meerjarenbegroting van de gemeente moet worden aangepast naar €209.000 voor 2025.
De besluitvorming zal doorgaan met het meenemen van eventuele zienswijzen van de gemeenteraden, en het algemeen bestuur van NLW zal de jaarrekening en begroting vóór 15 september 2023 vaststellen. Communicatie over het besluit zal plaatsvinden met de gemeenschappelijke regeling. Bijlagen bij het voorstel zijn de aanbiedingsbrief, de jaarrekening van 2023, de begroting voor 2025 en het raadsbesluit.
-
Analyse van het document
Titel: Jaarrekening 2023 en begroting 2025 werkvoorzieningschap Noord-Limburg West
Samenvatting:
Het voorstel betreft de jaarrekening 2023 en de ontwerpbegroting 2025 van het werkvoorzieningschap Noord-Limburg West (NLW). De jaarrekening toont een positief resultaat van €29.000, voornamelijk door lagere kosten voor ambtelijke loonkosten en accountantskosten. De ontwerpbegroting 2025 is beleidsarm en houdt dezelfde uitgangspunten aan als voorgaande jaren. De gemeente Venray wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen en een bedrag van €209.000 op te nemen in de gemeentelijke begroting 2025 voor de bijdrage in de bestuurs- en exploitatiekosten van NLW.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de jaarrekening en de begroting, inclusief de financiële gevolgen en het vervolgtraject van besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de jaarrekening en om te besluiten geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting. Daarnaast moet de raad besluiten over de opname van de gemeentelijke bijdrage in de begroting 2025.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het niet indienen van een zienswijze en of de voorgestelde bijdrage aan NLW in de begroting wordt opgenomen.
SMART:
Het voorstel is Specifiek, Meetbaar en Tijdgebonden. Het is echter minder duidelijk of het voorstel Acceptabel en Realistisch is, aangezien dit afhangt van de instemming van de raad en de financiële situatie van de gemeente.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen en om de financiële bijdrage van €209.000 op te nemen in de begroting 2025.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct als onderwerp in het voorstel genoemd.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat de gemeente Venray een bijdrage van €209.000 moet opnemen in de begroting 2025 voor NLW. Dit is lager dan het oorspronkelijk gereserveerde bedrag van €230.000. De dekking lijkt dus al voorzien in de meerjarenbegroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2025 Jaarrekening 2023 Werkvoorzieningschap Noord-Limburg West (schap NLW) Gemeenschappelijke Regeling (GR) Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) Participatiewet Bijdrage gemeente Exploitatiekosten Bestuurskosten Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr)Verfijning van de zoekopdracht:
Henk Bisschops - Voorzitter
Wendy Franssen - SP
Henk Bisschops - Voorzitter
Elly van Dijck-Kersten - PvdA
Henk Bisschops - Voorzitter
Cees de Vocht - GroenLinks
Henk Bisschops - Voorzitter
Michel Vogelaar - Ambtelijke ondersteuning
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Henk Bisschops - Voorzitter
Wendy Franssen - SP
Henk Bisschops - Voorzitter
M Leenders - Wethouder
Henk Bisschops - Voorzitter
Wendy Franssen - SP
Henk Bisschops - Voorzitter
Anne Thielen - CDA
Henk Bisschops - Voorzitter
Elly van Dijck-Kersten - PvdA
Cees de Vocht - GroenLinks
Michel Vogelaar - Ambtelijke ondersteuning
M Leenders - Wethouder
Agendapunt 13 Jaarverslag en jaarrekening 2023, 1ste begrotingswijziging 2024 en begroting 2025 MGR sociaal domein Limburg-Noord
Venrayse raad buigt zich over financiële toekomst sociaal domein
In een recente raadsvergadering stond het jaarverslag en de financiële planning van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord (MGR SDLN) centraal. De raad besprak de positieve jaarrekening van 2023 en keek vooruit naar de begrotingswijzigingen en toekomstige uitdagingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
VENRAY - De gemeenteraad van Venray heeft zich over de financiële documenten van de MGR SDLN gebogen. De jaarrekening van 2023 sloot positief af, wat de raad met tevredenheid ontving. "Een positief resultaat is altijd goed nieuws," merkte een raadslid op. De discussie spitste zich toe op de begrotingswijziging voor 2024 en de begroting voor 2025, waarbij de raad zich boog over de vraag of het indienen van een zienswijze noodzakelijk was.
De PvdA, vertegenwoordigd door mevrouw McMaster, gaf aan geen vragen te hebben, aangezien de wijzigingen voortvloeiden uit autonome ontwikkelingen en eerdere besluitvorming. GroenLinks, bij monde van meneer De Vogt, zocht echter verduidelijking over de inhoudelijke ontwikkelingen en governance binnen de MGR SDLN. "Ik kan me absoluut niets bij het voorstel voorstellen. Wat zijn die inhoudelijke ontwikkelingen en wat is die governance?" vroeg De Vocht.
Een ambtenaar legde uit dat de MGR SDLN volgend jaar haar tienjarig bestaan viert en dat de ervaringen van de afgelopen jaren hebben geleid tot de noodzaak van aanpassingen in de aansturing en organisatie. "Het gaat echt over de essentie van waarom we ooit de MGR hebben opgericht," legde hij uit.
De VVD, bij monde van meneer Künen, bracht de kwestie van jeugdzorg naar voren, waarbij hij zich afvroeg of het indienen van een zienswijze zou kunnen helpen bij het sturen op financiële stabiliteit en continuïteit van instellingen. "Misschien moeten we als raad iets vertalen in een zienswijze," stelde Künen voor.
Na enige discussie werd besloten dat de raad, in samenwerking met de griffie, zou onderzoeken of en hoe een zienswijze geformuleerd kon worden. Dit zou dan mogelijk een signaal kunnen zijn naar de MGR SDLN om bepaalde aandachtspunten mee te geven.
De vergadering eindigde met de beslissing om het onderwerp voorlopig op de agenda te houden en verder te bespreken in het presidium, waarbij de mogelijkheid van een zienswijze verder onderzocht zal worden. "We hebben als raad dan in ieder geval stelling genomen," concludeerde een raadslid.
Samenvatting
Het raadsvoorstel behandelt het jaarverslag en de jaarrekening van 2023, de eerste begrotingswijziging van 2024 en de begroting voor 2025 van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord (MGR SDLN). De MGR SDLN is verantwoordelijk voor de inkoop van diensten in het sociaal domein voor regiogemeenten en houdt zich bezig met contractmanagement, kwaliteitsmonitoring en data-analyse.
De jaarrekening 2023 sluit met een positief resultaat, mede door gestegen rentebaten en vrijval van voorzieningen. Er zijn reserves gevormd voor lopende werkzaamheden. De begrotingswijziging 2024 en de begroting 2025 bevatten ontwikkelingen zoals de doorontwikkeling van de gemeenschappelijke regeling en nieuwe aanbestedingen. De begrotingen zijn beïnvloed door autonome ontwikkelingen zoals CAO-wijzigingen en overheidsbijdragen.
De gemeenteraad van Venray wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen op de begrotingswijziging 2024 en de begroting 2025, omdat deze voortkomen uit autonome ontwikkelingen en eerdere besluiten. Er zijn risico's en onzekerheden benoemd in de begroting, en de financiële gevolgen voor de gemeente Venray zijn uiteengezet, waaronder een lichte stijging van de uitvoeringskosten en een hoger saldo voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
Na ontvangst van zienswijzen zal het Algemeen Bestuur de begroting vaststellen en naar Gedeputeerde Staten sturen. De MGR SDLN legt jaarlijks verantwoording af via de jaarrekening en het jaarverslag. Bijlagen bij het voorstel bevatten de aanbiedingsbrief, het concept-jaarverslag en de begrotingen.
-
Analyse van het document
Titel: Jaarverslag en jaarrekening 2023, 1ste begrotingswijziging 2024 en begroting 2025 MGR sociaal domein Limburg-Noord
Samenvatting:
Het voorstel betreft de jaarrekening 2023 en de begrotingswijziging 2024 en ontwerpbegroting 2025 van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord (MGR SDLN). De MGR SDLN verzorgt centrale inkoop van diensten voor het sociaal domein voor regiogemeenten. De jaarrekening 2023 sluit positief en de begrotingswijziging 2024 en ontwerpbegroting 2025 bevatten autonome ontwikkelingen en eerdere besluitvorming. De raad wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen op de begrotingswijziging en ontwerpbegroting.
Volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de financiële resultaten, ontwikkelingen en risico's. Het bevat ook een overzicht van de financiële gevolgen voor de gemeente Venray.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de documenten en te beslissen over het al dan niet indienen van een zienswijze.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens is met het voorstel om geen zienswijze in te dienen en of de voorgestelde begrotingswijzigingen en ontwerpbegroting in lijn zijn met de gemeentelijke doelstellingen en prioriteiten.
SMART:
Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel en tijdgebonden. Relevantie en haalbaarheid zijn afhankelijk van de inhoudelijke beoordeling door de raad.
Inconsequenties:
Er lijken geen duidelijke inconsequenties in het voorstel te staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een zienswijze indient en of zij akkoord gaat met de begrotingswijziging en ontwerpbegroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet specifiek genoemd, maar kan een overweging zijn bij de beoordeling van de begroting en uitvoeringsplannen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn uiteengezet in tabellen en tekst, inclusief de gevolgen voor de gemeente Venray. Er wordt aangegeven hoe deze gevolgen worden opgevangen.
Vervolgtraject:
Na ontvangst van zienswijzen wordt de definitieve begroting vastgesteld en aan Gedeputeerde Staten toegezonden.
Evaluatie:
De MGR SDLN legt jaarlijks verantwoording af via de jaarrekening en het jaarverslag.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2023 Begrotingswijziging 2024 Ontwerpbegroting 2025 MGR SDLN (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord) Sociaal Domein Zienswijze Autonome ontwikkelingen Uitvoeringskosten Risico's GovernanceVerfijning van de zoekopdracht: