04-06-2024 Vergadering Commissie Wonen 04-06-2024
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Mededelingen
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Agendapunt 3 Vaststelling van de agenda
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Agendapunt 4 Besluitenlijst van de commissie Wonen, gehouden op 23 april 2024
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Agendapunt 5 Ingekomen stukken
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Elianne Sweelssen - SP
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Elianne Sweelssen - SP
Agendapunt 6 Algemeen vragenuur
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Agendapunt 7 Bestemmingsplan Woningbouw Vlakwater II Venray
Venray zet in op nieuwe woningen en klimaatadaptatie met plan 'Woningbouw Vlakwater II'
Het raadsvoorstel 'Woningbouw Vlakwater II' in Venray omvat de realisatie van 36 vrijstaande woningen en een zonneweide, met aandacht voor de lokale waterproblematiek en klimaatadaptatie. Ondanks bezwaren en de complexiteit van het plan, wordt er vooruitgang geboekt in de woningbouw en de omgeving.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
VENRAY - De gemeenteraad van Venray heeft een levendig debat gevoerd over het ambitieuze bestemmingsplan 'Woningbouw Vlakwater II'. Het plan, dat voorziet in de bouw van 36 vrijstaande woningen nabij de bestaande wijk Vlakwater, heeft tot doel de woningnood in de regio aan te pakken en tegelijkertijd de omgeving klimaatadaptief te maken.
"Ja, waar we in het algemeen de uitbreiding van het aantal woningen toejuichen, hebben we in dit geval toch wel enige aanmerking," opende Minken-Jansen van de Partij van de Arbeid het debat. Zij uitte zorgen over de wateroverlast in het gebied, een probleem dat volgens haar niet genegeerd kan worden gezien de recente overstromingen in Zuid-Duitsland.
Het college stelde voor om een deel van de ingediende zienswijzen als gegrond te verklaren, wat heeft geleid tot aanpassingen in het plan. "We trekken een vergelijking tussen de ontwikkeling van Vlakwater I en Vlakwater II. De afwatering van Vlakwater II moet aan de normen van nu voldoen en dus ook aan veel zwaardere waterafvoernormen," verdedigde mevrouw Rotschop het voorstel.
Een heikel punt in de discussie was de omgevingsdialoog, waarbij verschillende partijen kritiek uitten op de kwaliteit en transparantie van het proces. "Wij zouden graag zien dat in de toekomst minimale eisen voor de omgevingsdialoog worden gesteld," benadrukte Minken-Jansen.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Van Oosterhout, gaf aan dat het geheel gecompliceerd was door de combinatie van verschillende elementen in het voorstel. "Het is best wel handig als het gewoon duidelijk is," merkte hij op, verwijzend naar de samenhang tussen de verschillende onderdelen van het plan.
Ondanks de kritische geluiden, lijkt er een algemene consensus te zijn over het belang van het plan voor de lokale woningmarkt. "We hebben zoveel grond nodig om te bouwen voor allerlei doelgroepen, voor sociale huurwoningen en dergelijke. En hier worden 36 woningen voor de happy few gebouwd die wellicht niet in Venray wonen, maar daardoor op die woningen afkomen," stelde mevrouw Sweelssen van de SP, wijzend op de noodzaak om ook aan de lokale behoeften te voldoen.
Het plan, dat nog onder de Wet ruimtelijke ordening valt, zal na vaststelling een beroepstermijn van 6 weken hebben voordat het in werking treedt. De financiële gevolgen zijn gerelateerd aan de exploitatieovereenkomst met de initiatiefnemer, die ook mogelijke planschade zal afwikkelen.
De raad heeft besloten het voorstel als bespreekstuk door te verwijzen naar het presidium.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het bestemmingsplan 'Woningbouw Vlakwater II' in Venray, waarbij 36 vrijstaande woningen en bijbehorende voorzieningen worden gerealiseerd. Het plan omvat ook de herbestemming van agrarische bedrijfswoningen en de mogelijke aanleg van een zonneweide. Er zijn zienswijzen ingediend tegen het ontwerpbestemmingsplan, die deels gegrond en deels ongegrond zijn verklaard. Aanpassingen zijn gemaakt op basis van deze zienswijzen.
Het plan draagt bij aan de woningbouwbehoefte en maakt de omgeving klimaatadaptief door de aanleg van een waterbuffer. Het voldoet aan de wettelijke eisen en valt nog onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro), ondanks de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Een anterieure exploitatieovereenkomst is gesloten met de initiatiefnemer, die ook mogelijke planschade zal afwikkelen.
Er zijn kanttekeningen bij het plan, vooral met betrekking tot hemelwaterproblematiek buiten het plangebied. Het plangebied wordt vergroot door een beperkingszone voor gewasbeschermingsmiddelen.
De communicatie over het vastgestelde bestemmingsplan zal plaatsvinden via publicatie, persoonlijke berichten aan betrokkenen, en elektronische weergave op ruimtelijkeplannen.nl en de gemeentelijke website. Het plan is ook op papier in te zien bij het gemeentehuis.
Financiële gevolgen zijn gerelateerd aan de exploitatieovereenkomst. Na vaststelling van het bestemmingsplan is er een beroepstermijn van 6 weken, waarna het plan in werking treedt, tenzij er een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend.
Bijlagen bij het raadsvoorstel omvatten het concept-raadsbesluit, het eindrapport adviezen en zienswijzen, een niet-openbare lijst van indieners van zienswijzen, het bestemmingsplan zelf en een verslag van de omgevingsdialoog.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestemmingsplan Woningbouw Vlakwater II Venray". Het voorstel behelst de ontwikkeling van 36 vrijstaande woningen met bijbehorende voorzieningen, de herbestemming van agrarische bedrijfswoningen, en de mogelijke realisatie van een zonneweide. Het plan omvat ook de aanleg van een waterbuffer en verwijdering van de aanduiding 'intensieve veehouderij' op bepaalde locaties. Het voorstel is ter advisering voorgelegd aan de raad.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de ontwikkelingen, de juridische grondslagen, en de behandeling van ingediende zienswijzen. Het bevat ook informatie over de communicatie, financiële gevolgen, en het vervolgtraject.
Rol van de raad:
De raad is het bevoegde orgaan om het bestemmingsplan vast te stellen, gewijzigd of niet, en om een standpunt in te nemen over de ontvangen zienswijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan, de omgang met de zienswijzen, en de eventuele vaststelling van een exploitatieplan.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. Relevantie en haalbaarheid (Realistisch) moeten nog blijken uit de raadsdiscussie en eventuele beroepsprocedures.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan al dan niet gewijzigd vast te stellen en hoe om te gaan met de zienswijzen en het exploitatieplan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een verslag van de omgevingsdialoog, wat wijst op participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt relevant, gezien de vermelding van duurzaam uitgevoerde woningen en de aanleg van een waterbuffer voor klimaatadaptatie.
Financiële gevolgen:
Er is een anterieure exploitatieovereenkomst gesloten met de initiatiefnemer, die ook voorziet in de afwenteling van mogelijke planschade. Verdere financiële details zijn niet verstrekt in de samenvatting.
Inconsequenties:
Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel aangetroffen op basis van de verstrekte informatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Woningbouw Vlakwater II Zienswijzen Ruimtelijke ontwikkeling Waterbuffer Agrarische bestemming Zonneweide Grondexploitatiewet KlimaatadaptiefVerfijning van de zoekopdracht:
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Dickie Minken-Jansen - PvdA
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Maud Godschalk - Planjurist
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Dickie Minken-Jansen - PvdA
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Maud Godschalk - Planjurist
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Daan Janssen - Wethouder
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Cees de Vocht - GroenLinks
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Maud Godschalk - Planjurist
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Cees de Vocht - GroenLinks
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Maud Godschalk - Planjurist
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Twan Jacobs - CDA
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Maud Godschalk - Planjurist
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Daan Janssen - Wethouder
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Orhan Daud - VENRAY Lokaal
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Maud Godschalk - Planjurist
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Orhan Daud - VENRAY Lokaal
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Theo Zegers - D66
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Maud Godschalk - Planjurist
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Theo Zegers - D66
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Theo Mulders - Samenwerking Venray
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Maud Godschalk - Planjurist
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Harrie van Oosterhout - VVD
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Maud Godschalk - Planjurist
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Harrie van Oosterhout - VVD
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Daan Janssen - Wethouder
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Harrie van Oosterhout - VVD
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Elianne Sweelssen - SP
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Daan Janssen - Wethouder
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Daan Janssen - Wethouder
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Daan Janssen - Wethouder
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Elianne Sweelssen - SP
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Daan Janssen - Wethouder
Mees Hillenbrink - Voorzitter
Mees Hillenbrink - Voorzitter
00:01:41 - 00:06:19 - 00:08:24 - 00:08:34 - 00:08:53 - 00:10:27 - 00:12:44 - 00:14:30 - 00:14:47 - 00:15:56 - 00:16:41 - 00:17:48 - 00:18:00 - 00:20:51 - 00:25:22 - 00:25:29 - 00:28:34 - 00:29:37 - 00:30:20 - 00:31:24 - 00:32:01 - 00:34:23 - 00:36:39 - 00:37:09 - 00:38:56 - 00:39:21 - 00:41:40 - 00:42:13 - 00:42:16 - 00:44:19 - 00:44:32 - 00:44:59
Twan Jacobs - CDA
Theo Mulders - Samenwerking Venray
Agendapunt 8 Erfgoedverordening Venray 2024
Venray Vernieuwt Erfgoedbeleid: Nieuwe Verordening in Lijn met Omgevingswet
In een tijdperk waarin de Omgevingswet de regels voor de fysieke leefomgeving herdefinieert, heeft de gemeente Venray een belangrijke stap gezet. De gemeenteraad debatteerde over de nieuwe 'Erfgoedverordening Venray 2024', die de verouderde versie uit 2010 vervangt en zorgt voor de bescherming van cultureel erfgoed in de overgangsfase naar een permanent omgevingsplan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
VENRAY – De gemeenteraad van Venray kwam onlangs bijeen om te debatteren over de toekomst van het lokale erfgoed. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024, was het tijd voor een update van de erfgoedverordening. De nieuwe 'Erfgoedverordening Venray 2024' moet de bescherming van cultureel erfgoed waarborgen en de oude verordening uit 2010 vervangen.
GroenLinks-raadslid De Vocht opende de discussie met een kritische noot: "Waarom moet de aanwijzing van een gemeentelijk monument exclusief via Stichting Venray Monumentaal lopen? Waarom kunnen burgers of andere erkende organisaties niet zelf een verzoek indienen?" Hij uitte ook zijn zorgen over het verdwijnen van beeldbepalende bouwwerken uit de wederopbouwperiode: "Als onze historische bebouwing verdwijnt, wordt Venray minder aantrekkelijk voor bezoekers. Wat is dan nog de zin van een erfgoedverordening?"
De heer Kessels, reagerend op de vragen van De Vocht, verduidelijkte dat de verwijzing naar Stichting Venray Monumentaal uit de nieuwe verordening is gehaald. "Het lijkt erop dat u in het verkeerde document kijkt," zei hij, waarmee hij een misverstand uit de wereld hielp.
Wethouder Jansen nam het woord om te benadrukken dat de erfgoedverordening essentieel is voor de bescherming van het huidige erfgoed. "Zonder deze verordening hebben we geen juridische grond meer om ons erfgoed te beschermen," legde hij uit. Hij beloofde ook dat de raad later dit jaar terug zal komen op het nieuwe erfgoedbeleid, inclusief de bescherming van karakteristieke panden.
Mevrouw Buzala van het CDA stelde een vraag over de integratie van de erfgoedverordening in het omgevingsplan. Kessels bevestigde dat er meer tijd is dan 1,5 jaar voor deze integratie: "We hebben tot 2032 om een nieuw omgevingsplan op te stellen."
Het debat eindigde zonder dat het voorstel als bespreekstuk werd aangemerkt, waardoor het als hamerstuk naar de volgende raadsvergadering gaat. Met deze stap lijkt Venray klaar om haar erfgoed te koesteren in een tijd waarin de fysieke leefomgeving aan verandering onderhevig is.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de nieuwe 'Erfgoedverordening Venray 2024' en de intrekking van de verouderde 'Erfgoedverordening 2010 gemeente Venray'. Deze aanpassing is nodig vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024, die gevolgen heeft voor de regels omtrent cultureel erfgoed in de fysieke leefomgeving. De nieuwe erfgoedverordening is technisch aangepast aan de Omgevingswet en zorgt ervoor dat cultureel erfgoed beschermd blijft tijdens de overgangsfase naar een permanent omgevingsplan, die tot uiterlijk 2032 duurt. De huidige verordening uit 2010 is niet meer actueel en sluit niet aan bij de nieuwe wetgeving. De intrekking van de oude verordening is geregeld in artikel 24 van de nieuwe verordening. Belanghebbende organisaties worden geïnformeerd en publicatie vindt plaats via de gebruikelijke kanalen. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan dit voorstel. Na inwerkingtreding zal de integratie van de regels uit de erfgoedverordening in het permanente omgevingsplan plaatsvinden, waarbij eventuele wijzigingen via een voorstel worden voorgelegd. Bijlagen bij het voorstel zijn de 'Erfgoedverordening Venray 2024' met toelichting en het raadsbesluit.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Erfgoedverordening Venray 2024". Het voorstel behelst het vaststellen van een nieuwe erfgoedverordening die technisch is aangepast aan de Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking is getreden. De nieuwe verordening beschermt cultureel erfgoed tijdens de overgangsfase naar een permanent omgevingsplan en vervangt de verouderde verordening uit 2010. De aanpassing zorgt ervoor dat de regels van de erfgoedverordening van rechtswege deel uitmaken van het tijdelijke omgevingsplan.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke inleiding, beoogd resultaat, argumenten voor de aanpassing, communicatieplan, en een vermelding dat er geen financiële gevolgen zijn. Er zijn geen kanttekeningen of risico's vermeld, wat vragen kan oproepen over mogelijke over het hoofd geziene aspecten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te adviseren en uiteindelijk te besluiten over het vaststellen van de nieuwe erfgoedverordening en het intrekken van de oude verordening.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de bescherming van cultureel erfgoed binnen de nieuwe kaders van de Omgevingswet en de afweging van eventuele andere belangen die door de nieuwe verordening beïnvloed kunnen worden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is gegeven door de overgangsfase tot 2032. Er worden geen inconsequenties vermeld in de samenvatting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe 'Erfgoedverordening Venray 2024' vast te stellen en de 'Erfgoedverordening 2010 gemeente Venray' in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat relevante adviesbureaus en stichtingen worden geïnformeerd, wat duidt op enige vorm van participatie. Echter, er wordt niet gesproken over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet relevant zijn als het gaat om de instandhouding en duurzame omgang met cultureel erfgoed.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er geen financiële gevolgen zijn. Er wordt niet gesproken over dekking, wat logisch is gezien het ontbreken van financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Erfgoedverordening Omgevingswet Cultureel erfgoed Tijdelijk omgevingsplan Technische aanpassing Erfgoedwet Gemeentelijke monumenten Archeologie Intrekking verordening OvergangsfaseVerfijning van de zoekopdracht: